אור בכל מקום: מהאינקוויציה ועד מקום החשמונאים

    דוד קורצווייל No Comments on אור בכל מקום: מהאינקוויציה ועד מקום החשמונאים
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חנוכה חג של אור בכל הגלובוס. מלבד הדלקות בבתי ישראל ובכל הריכוזים בהם מתגוררים יהודים התקיימו השנה מספר הדלקות מענינות.

    כך קיים השנה ארגון שבי ישראלטקס הדלקת נרות חנוכה בארמון הכלא סטרי הידוע לשמצה בפלרמו בירת סיציליה, אשר שימש כמפקדה של האינקוויזיציה הספרדית בין השנים 1601-1782. הטקס, שהוא ראשון מסוגו, נוהל על ידי הרב פנחס פונטורלו, שליח שבי ישראל לדרום איטליה וסיציליה, ובין המשתתפים שנכחו בו היו פרופ' רוברטו לה גאלה, דיקן אוניברסיטת פלרמו ואנשי סגל מטעם האוניברסיטה, וכמאה בני אנוסים החיים בסיציליה.

    "מאות שנים לאחר שארמון הכלא סטרי פעל כדי לכבות את האור של עם ישראל, באנו לכאן היום כדי להראות שהלהבה היהודית ממשיכה לבעור", ציין מייסד ויו"ר ארגון שבי ישראל, מיכאל פרוינד. "במשך 200 שנים, יהודים עונו בתוך קירותיו של הארמון, ורבים מהם נשרפו על המוקד על ידי האינקוויזיציה בגין שמירה על יהדות בסתר. ולכן האירוע הזה הוא לא רק היסטורי, אלא הוא גם בא לסמל שבמקום שבו החושך של האינקוויזיציה שלט בעבר שורר כעת האור של נרות החנוכה".

    פרוינד הוסיף וציין שעל קירות תאי הצינוק של הכלא קיימות עדיין כתובות גרפיטי של אסירים שעונו בו בעבר, ביניהן שתי כתובות שנכתבו באותיות עבריות.

    בארגון מספרים כי לאחר גירוש היהודים מספרד בשנת 1492 רבים מהם מצאו מקלט בנאפולי, פגליה,
    סיציליה וקלבריה שבדרום איטליה. ביניהם היה דון יצחק אברבנל, חוקר התורה הידוע, שגם שירת כשר אוצר של מלך ספרד פרדיננד. אולם האינקויזציה הקתולית היתה פעילה גם בדרום איטליה ובמשך שנים, עד המאה ה-17 ומאוד ייתכן שגם לאחר מכן, שרפה צאצאי אנוסים. אולם חרף הרדיפות וההתנכלויות, צאצאי האנוסים באזור נצמדו לזהותם היהודית והעבירו אותה מדור לדור, וכעת צאצאיהם מתחילים לחזור אט אט לשורשיהם היהודים.

    הדלקה בבסיס החשמונאים

    גם בגבעת זית רענן שבגוש טלמונים, בלב הרי גופנא, האזור ששימש כבסיס החשמונאים, הודלקה ברוב עם חנוכיית הגבורה.

    החנוכייה האומנותית בנויה מסלעים אדירים שביניהם התחבאו ראשוני החשמונאים, ומקסדות ששימשו בין היתר את לוחמי מלחמת ששת הימים, ששחררו את חבל הארץ 2130 שנה אחרי פרוץ המרד. אורות שמונת נרות החנוכייה הגדולה שהודלקה הערב, נראו למרחוק בהרים ובכפרים הסמוכים, כחלק ממצוות פרסום הנס.

    עולים לE1

    גם חברי גרעין מבשרת אדומים של תנועת נחלה קיימו הדלקת נרות בשטח מבשרת אדומים-E1, כהכנה לעלייה למקום. לדברי חברי הגרעין "המקום יתפתח כמו שהתפתחה מעלה אדומים".

    באירוע השתתפו קרוב ל100 איש. למרות הגדרת המקום כ'שטח צבאי סגור', האירוע נערך בתיאום מלא ובשיתוף פעולה עם המשטרה, שכנראה ראתה את נחישות הקבוצה והעדיפה להימנע מחיכוכים. להאווירה במקום היתה טובה, וכי מסירותן של המשפחות לצאת מהבתים בערב סוער מבחינת מזג האוויר חיממה
    את לב הנוכחים. מלבד חברי הגרעין השתתפו באירוע גם תושבים רבים ממעלה אדומים.

    ההדלקה בסיציליה (באדיבות ארגון שבי ישראל.)

    1 (1)

     

    ההדלקה בבסיס החשמונאים (צילום: מתניה אהרונוביץ – סוכנות תצפית)

    תמונה4 תמונה1 תמונה2 תמונה3

    ההדלקה בE1 (צילום: יעקב אפללו – סוכנות תצפית)

    תמונה11 תמונה8 תמונה7 תמונה4 (1) תמונה1 (1)



    0 תגובות